Wat maakt ons bijzonder?
Onderwijs dat inspireert en verbindt
We bieden een doorlopende ontwikkellijn van 0 tot 13 jaar met activiteiten die zijn afgestemd op de behoeften van het kind, in iedere fase van zijn leven en op zijn eigen niveau.
We bieden een doorlopende ontwikkellijn van 0 tot 13 jaar met activiteiten die zijn afgestemd op de behoeften van het kind, in iedere fase van zijn leven en op zijn eigen niveau.
We bieden een doorlopende ontwikkellijn van 0 tot 13 jaar met activiteiten die zijn afgestemd op de behoeften van het kind, in iedere fase van zijn leven en op zijn eigen niveau. Ook leren wij hem met respect om te gaan met de medemens, samen te werken, met zorg en aandacht relaties aan te gaan en keuzes te maken vanuit eigen verantwoordelijkheid.
In ons Kindcentrum realiseren we een doorgaande lijn met aandacht voor hoofd, hart en handen. Binnen de groep streven we naar onderwijs op maat, waarbij getracht wordt de maximale ontwikkeling, passend bij het kind, te halen. Dit alles gerelateerd aan wat wij als school kunnen bieden. We zorgen voor een goede balans tussen het stimuleren van de cognitieve ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling, want een kind leert het best als het goed in zijn vel zit en met plezier naar school gaat
Visie uitgewerkt in uitgangspunten:
De kinderen ontvangen kwalitatief goed onderwijs en hebben recht op de leukste opvang ontvangen. Het onderwijs gebeurt primair onder de onderwijs gebonden uren, maar kan ook doorgang gaan vinden in de zogenaamde naschoolse dag arrangementen (KNAP). Doordat we werken vanuit een integraal kindcentrum, wordt er gewerkt aan de doorgaande leer- en ontwikkelingslijn tussen opvang en onderwijs. We zoeken hierin een omgeving waarbinnen het kind wordt uitgedaagd, tot rust kan komen en zich thuis voelt. In de onderwijs gebonden uren zal het recht op onderwijs nadrukkelijk de boventoon voeren. Dat houdt in dat we veel tijd inzetten voor het aanleren van de basisvaardigheden op de hoofdvakken (rekenen, taal en lezen). Door het inzetten van goed klassenmanagement wordt de effectieve leertijd van het kind groter. De professionalisering voor beter klassenmanagement en het werken van het model handelingsgericht werken (HGW) is in gang gezet en zal een belangrijk onderdeel zijn. In dit alles zal de ontwikkeling binnen de zorg en de didactiek van de leerkracht (een zorgroute, groepsplannen, werken in 3 niveaugroepen) naar de leerlingen toe een belangrijke plaats innemen. Naast de hoofdvakken hebben we oog voor de verschillende talenten en behoeften van de kinderen. Dat komt naar voren in het extra aanbod naar de kinderen toe. We proberen zoveel mogelijk bij het afstemmen van de leerstof uit te gaan van de behoeften en de talenten van de kinderen. Daarbij gebruiken van de uitgangspunten van bewegend leren / ontwikkelen en passen we groep doorbrekend werken toe. In de onderbouw ( Het jongere kind) staat het spelende kind centraal. Van 0 jaar t/m 6 jaar wordt de ontwikkelstof en de leerstof aangeboden d.m.v. het spel. Bij de bovenbouw ( het oudere kind) staat de kwaliteiten van kinderen centraal.
De ouders zijn van grote waarde. Door de communicatie naar o.a. ouders zo transparant mogelijk te laten verlopen, dient deze zo duidelijk mogelijk te zijn. Op deze manier worden de ouders betrokken bij de ontwikkeling van het kindcentrum en nog belangrijker bij de ontwikkeling van hun kind. Het streven is te komen tot educatief partnerschap met alle ouders. Het opvoeden van de ouders zal steeds meer raakvlakken krijgen met het te geven onderwijs& opvang. Via Social Schools (onderwijs) en Konnect (opvang) houden we u op de hoogte.
Groeien in de mogelijkheden om de medewerker zo goed mogelijk zijn werk te laten doen vraagt om goede middelen. Dat houdt in dat de middelen een kwalitatieve en kwantitatieve verbetering dienen te zijn aan het leerproces en onderwijs & opvangaanbod. Daarbij komt dat er door ICT een steeds belangrijkere plaats wordt ingenomen.
De ontwikkeling van het kindcentrum staat met de ontwikkeling van de leerkrachten en de pedagogisch medewerkers. Door elke leerkracht en pedagogisch medewerker bewust te laten worden van beide ontwikkelingen zal hier bewust op in gegaan worden. De kwaliteit van het onderwijs en de opvang staat met de professionalisering van het onderwijskundig personeel en het personeel van de kinderopvang. Het personeel zal bewust gaan werken aan de uitgangspunten beschreven in de wet BIO. De investering in het personeel komt uiteindelijk ten goede van het kind en de leerling.
Het belangrijkste uitgangspunt van ons kindcentrum is dat wij accepteren dat ieder kind uniek is (en zichzelf mag zijn). We ondersteunen en stimuleren het kind in zijn totale persoonlijkheidsontwikkeling, zodat deze in een doorgaande lijn plaats zal vinden. De persoonsontwikkeling komt niet alleen tot stand vanuit het onderwijskundig leren, maar juist ook vanuit de opvoedkundige ontwikkeling vanuit de opvang. Hierin staan de ontspanning vanuit de opvang centraal. De juiste balans tussen ontspanning en onderwijs is de zoektocht van elke dag. We willen de leukste opvang en het beste onderwijs bieden waarbinnen een éénduidige pedagogische aanpak van alle medewerkers centraal staan. De inspiratie hiervoor vinden we in ons Christelijk geloof. God laat aan ons zien dat Hij liefde is. Zijn liefde komt naar voren doordat Hij ons zijn enig geboren Zoon geeft en Hij laat sterven ter vergeving voor onze zonden. Dit is de basis van ons handelen. Er ontstaat zo uit liefde voor de medemens en onze kinderen een veilige leeromgeving voor de kinderen, ouders en teamleden. In deze omgeving bieden we iedereen de ruimte om te groeien in zijn of haar ontwikkeling. In ons IKC komt dat tot uiting door het realiseren van een doorgaande lijn van 0 – 13 jarige met aandacht voor hoofd, hart en handen. Binnen de groep streven we naar onderwijs en ontwikkeling op maat, waarbij getracht wordt de maximale ontwikkeling, passend bij het kind, te halen. Dit alles gerelateerd aan wat wij als kindcentrum kunnen bieden. De gemiddelde onderwijs uitstroom van de kinderen ligt daarbij (net) boven het landelijke gemiddelde. We zorgen voor een goede balans tussen het stimuleren van de cognitieve ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling, want een kind leert het best als het goed in zijn vel zit en met plezier naar school gaat. Een belangrijk onderdeel van deze persoonlijkheidsontwikkeling is het zelfstandig werken of wel actief leren. Om de kinderen te leren ‘leren’ ligt nadruk op het ontwikkelen van zelfstandigheid in het werken. Hierdoor leren de kinderen om te gaan met o.a. uitgestelde aandacht en verantwoordelijkheid voor hun eigen werk en handelen. Derhalve zorgt de school voor interactief onderwijs, dat invloed heeft op leren en leven in school. Leerlingen krijgen meer zelfstandigheid en leren naar vermogen verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling te dragen, voor zichzelf en de omgeving. In een uitdagende leeromgeving krijgen leerlingen en leerkrachten daadwerkelijk de kans hun eigen leren te regisseren en eigenaar te zijn van hun leerproces en ontwikkeling. Dit gebeurt in het onderwijs, maar juist ook in de kinderopvang. Vanuit de IKC gedachte, waarbij er één aanpak naar ontwikkeling centraal staat, willen we tot juiste aanpak van het kind komen door de gehele dag. Bij dit proces zijn de ouders nauw betrokken en zij zijn een belangrijke schakel in de ontwikkeling van hun kind. Ouders en de medewerkers vanuit het kindcentrum trekken waar mogelijk in gezamenlijkheid op, om te werken aan de ontplooiing van hun kind
Het is de pedagogisch medewerkers/leerkracht die het hem doet. Dat houdt in dat de deskundigheid en de professionaliteit bij de leerkrachten en de pedagogisch medewerkers ligt. Van deze deskundigheid maken we gebruik door deze in te zetten binnen het kindcentrum. Er zijn een aantal specialisten opgeleid. Zij sturen de vakgebieden (rekenen, taal, lezen, meer begaafdheid) aan, door het team te coachen. De specialisten hebben de verantwoordelijkheid over hun vakgebied. Dat houdt in, dat zij een analyse maken van de behaalde resultaten. Dit wordt teruggekoppeld naar het team en het mt. Voor elke leerkracht geldt dat hij een ontwikkeling behoort door te maken. Deze ontwikkeling komt ten goede aan de organisatie en uiteindelijk aan de kinderen.
Motto: Samen nog meer kansen
Het werken met kinderen is niet vrijblijvend. Het vraagt visie, kwaliteit en professionaliteit. Ouders vertrouwen hun kinderen aan ons toe en moeten zich dan ook kunnen vinden in de visie en doelstellingen van de organisatie. IKC De Twijn is een organisatie waarbinnen de ideeën, gedachten en opmerkingen van ouders, leerkrachten, pedagogisch medewerkers en kinderen als zeer belangrijk worden ervaren. Vanzelfsprekend is ook de visie van het management in het beleidsplan meegenomen.
Vanuit onze protestants christelijke levensovertuiging en bijbehorende normen en waarden, bereiden wij kinderen voor op een sociaal, zelfstandig en kansrijk functioneren in de maatschappij van de toekomst.
Speerpunten uit ons pedagogisch beleid:
Ons uitgangspunt is dat alle kinderen van 0 tot 13 jaar van harte welkom zijn bij ikc De Twijn. Als kinderen meer zorg nodig hebben dan onze reguliere verzorging biedt, bijvoorbeeld in het geval van kinderen met een beperking, zullen we in overleg met de ouders bepalen of we daar aan kunnen voldoen. Indien een kind zoveel aandacht nodig heeft, dat dit ten koste gaat van de aandacht voor de andere kinderen in de groep, zullen we samen zoeken naar andere vormen van opvang en/of onderwijs voor het kind
Nieuwsgierig? Bel ons op en hoor of er een plekje is om uw kind te plaatsen. Graag tot ziens!